Mobiliteit en VeiligheidProject

Blauw licht politiebikers voor meer veiligheid en efficiëntie

By 5 januari 2021No Comments
politiebikers met blauw licht in actie

Sinds oudjaarsnacht voeren politiebikers uit een aantal eenheden ook blauwe optische signalen op hun fiets. Door de betere zichtbaarheid hopen zij veiliger en efficiënter te kunnen werken. De proef duurt vier maanden en maakt onderdeel uit van de portefeuille Gebiedsgebonden Politiezorg (GGP). Stichting DITSS is nauw betrokken bij de ontwikkeling van deze innovatieve pilot. 

Nick Schuermans, politiebiker in basisteam Leijdal, is behalve projectleider ook de initiatiefnemer van de pilot. “Deze is ontstaan uit de behoefte om de zichtbaarheid, herkenbaarheid en inzetbaarheid van de bikers te vergroten. Als politiebikers zijn we niet altijd goed zichtbaar. Dat is enerzijds onze kracht wanneer we onopvallend in een wijk willen surveilleren, maar aan de andere kant zijn er ook situaties waarin je juist wel wilt opvallen. Optische lichtsignalen kunnen dan bijdragen aan een veiligere werkomgeving. Denk aan het verlenen van assistentie bij een verkeersongeval of wanneer je op een donkere weg een spoedmelding krijgt. Als fietser ben je toch kwetsbaar in het verkeer. De speciale verlichting vergroot ook de herkenbaarheid, want blauw licht wordt direct geassocieerd met hulpverleningsdiensten.”

Ontheffing
Volgens de wet mogen fietsen geen (blauwe) optische signalen en/of knipperende verlichting. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft hiervoor ontheffing verleend voor de duur van de pilot. Voorwaarde is dat in de evaluatie van de pilot expliciet aandacht wordt besteed aan het effect op de verkeersveiligheid.

Geen voorrang
In tegenstelling tot gemotoriseerde hulpverleningsvoertuigen vallen de fietsen met optische lichtsignalen niet onder de brancherichtlijn Verkeer Politie. Bikers hebben dus geen voorrang op andere voertuigen als de lichtsignalen zijn ingeschakeld. Schuermans: “We hebben afgesproken dat we terughoudend zijn bij het voeren van de blauwe verlichting, dus alleen als dat noodzakelijk is voor de veiligheid van het overige verkeer en die van ons.”

Zes politieteams
De pilot loopt van 1 januari 2021 tot en met april 2021. Zes basisteams van de politie nemen hieraan deel. Elk basisteam heeft vier fietsen die zijn voorzien van de opvallende blauwe verlichting. Deze is aanvullend op de reguliere verlichting. Na de pilot wordt gekeken of de optische lichtsignalen voor politiebikers landelijk kunnen worden ingevoerd.

Door de site te blijven gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies' om voor u de beste surf-ervaring mogelijk te maken. Als u doorgaat met deze website te gebruiken, zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen. De DITSS website gebruikt enkel cookies die noodzakelijk zijn voor het goed functioneren van deze website. We verzamelen geen persoonlijke informatie maar enkel anonieme informatie om de website te kunnen blijven verbeteren.

Sluiten